Sunday, September 12, 2010

Hikmah Layang-Layang pada Mukmin

“Seperti sebuah layang-layang yang mempunyai tali sebagai pengawal kepada pergerakan layang-layang itu di awan biru. Kita boleh lihat bagaimana layang-layang itu bebas menari-nari, namun apabila ianya hendak jatuh atau terlencong, maka tuan punya layang-layang akan menarik tali itu bagi menyeimbangkan posisinya semula. Cuba adik-adik bayangkan kalau sebuah layang-layang tanpa tali? Ya…kita juga boleh lihat ia berterbangan bebas, namun tanpa tali…akhirnya…ia kemana? Jatuh ke longkang, tersangkur di pokok-pokok, dan tersadai di bumbung rumah bukan?”


“Sama ibaratnya seperti kita ini! Kita diikat oleh sebuah tali bernama ‘Syariatullah’ (Syariat Allah) bukan untuk mengongkong…namun untuk mengawal! Kita bebas bergerak dan melaksanakan fitrah manusia (Sunatullah), tapi biarlah ia punyai keterbatasan yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Sebagai hasilnya, tiada sedikit pun ada keuntungannya di sisi Allah s.w.t. Namun ianya sangat diperlukan oleh kita yang bernama MANUSIA. Jikalau kita terus berkehidupan tanpa ‘TALI ALLAH s.w.t’ maka kita adalah sehina-hina makhluk yang terjerumus dalam lembah kemaksiatan yang jijik lagi hina! Kita hidup bertuhankan NAFSU!” ada getar dalam suara saya.


Maksudnya:- Katakanlah (Wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang beramal menurut pembawaan jiwanya sendiri (tabiatnya), maka Tuhan kamu lebih mengetahui siapakah (di antara kamu) Yang lebih betul jalannya". (al Isra':84)


Pesan Salman Al Farisi r.a.


Abu Nua’aim mengeluarkan suatu perkhabaran di dalam kitabnya Al-Hilyah, diriwayatkan oleh Salman r.a yang telah berkata:-


“Orang Mukmin di dunia ini umpama seorang pesakit, bersama-samanya seorang doktor yang tahu tentang penyakit dan ubatnya sekali. Jesteru itu apabila pesakit inginkan sesuatu yang memudaratkan dirinya, maka doktor dengan segera melarangnya dengan berkata:- Jangan makan itu, ianya amat berbahaya, ia boleh memudaratkan kau. Begitulah seterusnya, doktor akan melarang dan melarang hinggalah pesakit itu sembuh dari penyakit yang dialaminya. Demikianlah seorang mukmin yang mengidam segala macam perkara melebihi daripada apa yang beliau perlukan. Maka Allah s.w.t melarang dan menghalangnya hinggalah orang Mukmin itu meninggalkan dunia ini. Lantas dimasukkan ke dalam SyurgaNYA”


Makanya sidang pembaca, dalam segala bentuk hal kehidupan kita di muka bumi Allah ini, adakah kita masih TEGAR bertitikan Al-Quran dan Sunnah sebagai CARA HIDUP?

No comments:

Post a Comment